niedziela, 1 maja 2016

Q &A - Pytania i odpowiedzi!

Dziś post z pytaniami które najczęściej od Was dostaje :) Takie posty będą się pojawiać co jakiś czas bo piszecie do mnie na facebooku te same pytania a tak będą one w jednym miejscu i każdy będzie mógł je przeczytać:)

1. Mogę założyć sobie konto amerykańskie już w Polsce?

Nie, do założenia konta w Usa potrzebujesz między innymi social security number, który wyrabiasz po przyjeździe do Usa, więcej o założeniu konta przeczytasz tutaj

2. Ile musze wziąć pieniędzy?

Wymagane jest 800$ jednak na pewno tylko nie jest Ci potrzebne. Zależy czy za mieszkanie musisz płacić osobno czy Ci potrącają z paychecku, czy musisz zapłacić depozyt za mieszkanie, czy musisz wynająć hotel po przyjeździe do Usa itp. Ja za pierwszym razem wzięłam 600 a do pierwszej wypłaty wydałam 100$, za drugim razem wzięłam 200$ i do pierwszej wypłaty wydałam 150$, teraz wiem że i 100 mi starczy bo nie muszę płacić depozytu, ale wezmę sobie wydruk z banku że mam 700$ na koncie. więcej przeczytacie tutaj


3. Mam walizkę do 23kg, będzie mi potrzebny laptop czy w razie są jakieś kafejki z komputerem i internetem...? (Głownie chodzi mi o dokończenie pracy licencjackiej)


W bibliotekach możecie za darmo używać komputerów i internetu, z kafejkami się nie spotkałam, ale w Yellowstone i Glacier mieliśmy pokój z komputerami i internetem więc warto napisać do Waszych pracodawców maila czy i Wy macie możliwość dostępu do komputerów;) Ponadto torbę z laptopem możecie wziąć dodatkowo za darmo. Sami spójrzcie ile ja miałam toreb: walizkę główną, walizkę podręczną, torbę na ramie, torbę z laptopem, torbę z aparatem 'rogaliko-poduszkę' i nikt problemów nie robił;) a tę małą podręczną pozwolili mi nadać. Teraz jak leciałam na dwa tygodnie miałam walizkę główną, walizkę podręczną które nadałam i plecak 32 litrów który miałam ze sobą. Warto więc zadzwonić do linii z którymi się leci i zapytać czy można bezpłatnie nadać też walizkę podręczną;) Więcej o pakowaniu przeczytacie tutaj

 4. A jak to zrobiłaś ze kupiłaś bilet w dwie strony i w każda z innego lotniska? W sensie do Bozeman, a potem startowałaś z NY?

W ustawieniach wyszukiwania zmień na 'lot złożony/multicity'. Więcej o kupnie biletu przeczytacie tutaj


5. Pranie w Yellowstone - jak wyglada? Pralki chemiczne? Bardzo niszczy ciuchy? Zastanawiam sie czy jest sens brać "lepsze" ciuchy czy lepiej wziąć same takie na zmarnowanie?


Pralki i suszarki są chemiczne. Niszczą się ciuchy, ale nie aż tak bardzo zależy jak często je pierzesz ;) Ja biorę ciuchy na zmarnowanie, ale to dlatego że będę pracować w parku  więc i tak potrzebuje ciuchy takie do lasu, w góry i na ogniska :D Ale kilka ładnych też biorę bo jednak fajnie się czasem ubrać ładnie;) No i jeśli się wybieracie po pracy na zwiedzanie to też podzielcie swoją walizkę na rzeczy 'do pracy' i 'na zwiedzanie' ;)

6. Jak długo trwa mniej więcej rozmowa w ambasadzie od momentu wejścia do ambasady do wyjścia? Czy to absolutnie zależy od dnia ;)?

Ja miałam tę rozmowę 3 razy i zawsze mi to wzięło mniej niż pół godziny, ale pytałam w tym roku innych dziewczyn które były 2gi raz i powiedziały że w zeszłym roku zajęło im to 2 godziny. O ile sama rozmowa trwa 5 minut to czekanie w kolejkach trochę zajmuję.


7. Czy rzeczywiście bez problemu można dorwać kartę sim do telefonu w jakimkolwiek markecie? 


Może nie w każdym markecie ale w Walmarcie na pewno znajdziecie. Amerykanie Wam w tej kwestii za bardzo nie pomogą bo WSZYSCY moi znajomi mają podpisane umowy i żaden z nich nie miał do czynienia z telefonem na kartę. Ja kupiłam kartę w tmobile za 30$. Pamiętajcie żeby wcześniej sprawdzić zasięg danej sieci bo mi tmobile w Glacier nie działał, w Yellowstone verizon działa na pewno ale z innymi sieciami może być problem. więcej o kartach sim przeczytacie tutaj.


8. Jakich aplikacji używałaś do komunikacji z rodziną?

Teraz używam whats upp'a cały czas, a post na ten temat jest tutaj;)


9. Jeśli otworze konto w banku, to muszę je potem zamknąć? 


Tak, ale trwa to zazwyczaj około 5 minut, nie możesz mieć wtedy żadnych pieniędzy na koncie. W niektórych bankach można to zrobić telefonicznie lub przez maila [na przykład w Wells fargo] Więcej na temat konta w Usa przeczytacie tutaj

10. Nie przeszkadza bankom to że zakłada się konto tylko na 3 miesiące?

Nie, nie mają z tym najmniejszego problemu ;)

11. Boje się:(
To poczytaj ten post  i ten   :)

12. zastanawiam się nad wyjazdem do Yellowstone lub Glacier, czy mogłabyś mi bardziej coś polecić ?

Pod względem finansowym Glacier, pod względem ludzi których poznałam Yellowstone, ale w Glacier byłam z chłopakiem więc może też to miało jakiś wpływ na poznawanie ludzi ;p.  Oba są wyjątkowo piękne o czym poczytacie w tym poście. 
Na pewno park narodowy to dobre miejsce na początek przygody w Usa!

13.  a jak wygląda sprawa z suszarka do włosów i żelazkiem w razie potrzeby w Yellow? 

Żelazko jest ogólnie dostępne u osoby która sprząta i opiekuje się dormem, Suszarek nie ma, ale nie polecam brać z Polski bo jest inne napięcie i bardzo bardzo słabo działa. Ja myłam włosy 2 h przed spaniem i akurat zdążyły wyschnąć, czasem pożyczałam suszarkę od koleżanek -amerykanek :D

14. jak ogarniałaś spanie po drodze w czasie podróżowania. czy szukać czegoś prędzej, czy lepiej spontanicznie łapać?

W parkach narodowych spałam pod namiotem, ewentualnie można poprosić znajomych jeśli jakiś znasz o to aby poszli do biura i poprosili o nocleg dla znajomych w dormach - kosztuje to wtedy około 5$ za noc. Inne noclegi rezerwowałam 4 miesiące wcześniej z możliwością bezpłatnej rezygnacji- były dużo dużo tańsze.

15. czy te niedźwiedzie w parkach są w takiej zabójczej ilości że gdzie pójdziesz to są ? Bo trochę się tego boje powiem szczerze.

Nie ma się co bać niedźwiedzi czy innych zwierząt! W czasie wędrówek po górach należy jednak chodzić w min 2-3 osoby i rozmawiać/śpiewać co jakiś czas a w nocy/wieczorami coś krzyknąć co 3 minuty. My w nocy zazwyczaj cały czas śpiewaliśmy gdy byliśmy gdzieś głęboko w buszu. Zwierzęta się nas boją i jak tylko słyszą to uciekają. Warto też mieć ze sobą bear spray tak na wszelki wypadek tylko wcześniej zaznajomcie się jak go użyć ;)


16. jak to jest jak się kupi elektronikę, laptop czy telefon w usa. jak to wygląda przy odprawie?

Nie ma problemu dopóki nie masz 5 laptopów. Ja kupiłam laptopa, iphona, kindle, 4 par butów, 4 torebki i nikt o nic nie pytał. Wszystko włożyłam do bagażu głównego;)

17. Jak wygląda wypożyczenie auta i ile wcześniej to robiliście ?

wpisujesz w google 'rent a car +miejscowość' w moim przypadku 'rent a car las vegas' popularne strony to dollar.com enterprise.com budget.com , wpisujesz daty, wybierasz auto, wyskakuje cena, czytasz warunki i rezerwujesz.. my rezerwowaliśmy 1,5 mies przed podróżą.  

18. Moi rodzice się strasznie boją i nie pozwalają na wyjazd, masz jakieś sposoby?

Daj im do poczytania bloga, jednej dziewczynie to pomogło- w sensie mama po przeczytaniu całego bloga się zgodziła:) Najlepsze argumenty to poprawa języka, lepsza samodzielność, zobaczenie świata bo jak nie teraz to kiedy.

19. Jeszcze mam pytanie odnośnie prawa jazdy, bez żadnego problemu po wyrobieniu Międzynarodowego można śmigać?


Ja śmigam na polskim prawku, ale nigdy mnie policja nie zatrzymała więc nie wiem jak to wygląda prawnie. Na prawku międzynarodowym na pewno nie będzie żadnych problemów. Wyrobienie takiego prawka kosztuje z tego co wiem 30 złotych ;)

20. A na jakim poziomie mniej więcej miałaś angielski, gdy wyjeżdżałaś?

Na słabym ;) na sos mówiłam sousage zamiast gravy, zamiast 'How can i help u' mówiłam 'what do u want' i mogłabym wymieniać i wymieniać;) Są osoby które nie umieją prawie wcale I po prostu pracują na kuchni czy na stanowiskach niewymagających kontaktu z klientem, jednak wciąż pracują z amerykanami szkoląc swój język ;) Najważniejsze się nie bać i jak najwięcej mówić w języku angielskim! Amerykanie są bardzo cierpliwi i z chęcią pomagają! Ja nie raz zamiast powiedzieć słowo tłumaczyłam przez 5 minut o co mi chodzi bo nie znałam słówka, a teraz czasem śnie po angielsku ;d

 21. chciałem zapytać czy koszty całego programu się zwrócą?

To zależy gdzie będziesz pracować i jak długo. W zeszłym roku zarobiłam 2500 $ w Yellowstone a w tym roku w Glacier około 4000 $ po odliczeniu kosztów zakwaterowania i wyżywienia, moja siostra 2000 $ też w Glacier tylko na stanowisku bez tipów, ale miała trochę wolego z powodu choroby no i pracowała 3 tygodnie krócej,  mój kolega w SF około 5 tys $.  Więcej o tym czy koszta programu się zwrócą przeczytacie tutaj

22. jak kończę prace 11.09, i bym miała wizę do 25.09 np to mogę spokojnie wracać 30.09? 

tak, po skończonej pracy masz 30 dni na podróżowanie, więcej na ten temat poczytasz w poście tutaj

23.  jakimi liniami leciałaś do USA? Możesz polecić jakieś które są godne zaufania?

Ja leciałam air france,  air british, klm i najbardziej lubiłam air france. Ale ja na linie nie patrzę tylko który lot jest tańszy xd


24. a jak to wtedy jest z jedzeniem na stołówce i co jeść jak się idzie w góry? bo tego nie mogłem doczytać na blogu, nie chce za bardzo tam schudnąć.

U mnie były 3 posiłki dziennie, Dzień wcześniej jeśli idziesz w góry wpisujesz się na listę o lunch boxa i dostajesz kanapkę, krakersy, ser i sok/wodę, Na stołówce są często do dyspozycji owsianki pakowane po 1 porcji (to braliśmy parę żeby mieć na camping) dżem i masło orzechowe tak samo, chleb da się wziąć rano przy śniadaniu - w Glacier nie mieli z tym problemu bo przecież za to płaciliśmy ale w Yellowstone już zwracali uwagę żeby tak nie robić (w sensie z chlebem) poza tym ludzie jeżdżą  do walmartu to ja zawsze kupowałam tam batony proteinowe i orzechy. Wbrew pozorom przytyć tam ciężko jest bo posiłki są 3 razy dziennie, ja tam zawsze chudnę parę kg ale dla mnie to dobrze akurat ;d w każdym razie głodnym tez się nie chodzi:)

Tyle pytań wystarczy na pierwszy raz :) jeśli macie jakiekolwiek pytania zadajcie je proszę pod tym postem!
A ja pozdrawiam prosto z Usa- z Bozeman :)







Emotikon smil ?

12 komentarzy:

  1. fajnie ci tak sobie zwiedzasz

    OdpowiedzUsuń
  2. super wpis, dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak to zrobiłaś, że już jesteś w Stanach? Mamy dopiero początek maja! Ja wyjeżdżam dopiero pod koniec czerwca, bo wcześniej mam sesję, ale następnym razem też bym chciał tak wcześnie wyjechać. Tylko jak to zrobić skoro jest sesja i egzaminy?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjechałam do chłopaka na 2 tygodnie :) spokojnie, mnie tez czekają egzaminy, sesja, stres, pot i łzy ;p wracam do Usa 25.06 do pracy:)

      Usuń
  4. Co ja bym bez tych Twoich porad zrobiła :D ?

    Ola :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hej. Od dziecinstwa marze o zwiedzeniu Stanów, w sumie jedną podróż już mam zaplanowaną, lecz będzie to podróż typowo turystyczna...ale teraz wpadłem na Twojego bloga i czytam m. in. o pracy w USA, na dodatek w Parku Narodowym - super. W Polsce prowadzę własny biznes, który zostawić na dłużej na dzień dzisiejszy nie mam jak, ale myślę, że znalazłbym wolny np. miesiąc, aby zakosztować pracy w parku. Nawet nie zależy mi jakoś na pieniądzach z tego, ale na samym przeżyciu.
    Powiedz mi, czy coś takiego jest w ogóle możliwe? Tzn. miesięczny wyjazd do USA, do pracy? Czy ktoś mnie "przyjmie" na tak krótki okres czasu, jak na to patrzysz.

    OdpowiedzUsuń
  6. A jesteś studentem? Teoretycznie nie chca zatrudniać na mniej niż 8-10 tygodni ale Azjaci w glacier pracowali nie raz tylko 4 tygodnie wiec moze sie da mysle ze kwestia dogadania sie z pracodawca, ewentualnie opuszczenie pracy po miesiącu nikt Cie ścigać nie bedzie :d

    OdpowiedzUsuń
  7. wiesz może jak to jest z byciem studentem? tzn. czy jeśli dostane już wizę ktoś będzie sprawdzał czy dalej jestem studentem? co jeśli np. zrezygnuje ze studiów po dostaniu wizy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nikt dalej nie bedzie sprawdzal czy jestes studentem jednak w czasie rozmowy o wize studentem byc musisz;)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...