wtorek, 31 maja 2016

wypłata w Usa: na konto czy gotówką?

Dziś dostałam pytanie od Was czy pracodawca w Stanach wypłaca wypłatę gotówką czy na konto a jeśli na konto to czy może wpłacać na konto walutowe.

W Stanach będziemy dostawać wypłatę na czeku:
[czek ten dalej nie został zrealizowany :D ponieważ gdy realizujemy czek ta dolna część zostaje oderwana... no ale cóż to tylko 3 $;)]

zrealizować czek możemy praktycznie w każdym banku nawet jeśli nie mamy w nim założonego konta w ciągu 90 dni od jego dostania -> Jeśli ktoś ma inne informacje to proszę sprostować w komentarzu, ja pamiętam że w wells fargo realizowałam czek.

lub na konto:


niestety wypłatę możemy dostać tylko na amerykańskie konto bankowe, ponieważ nawet jeśli mamy założone konto walutowe, przelew na nie wiąże się dla pracodawcy z dodatkowymi kosztami.
Ja pracując w Yellowstone zbierałam czeki do szuflady i pod koniec pobytu zrealizowałam czeki w biurze w Yellowstone w mojej miejscowości bo mieliśmy właśnie taką możliwość. 
Pracując w Glacier założyłam konto w wells fargo i właśnie na konto dostawałam wypłatę. Czek i tak dostawałam jednak tylko taki przedstawiający ile godzin przepracowałam, ile napiwków dostałam, ile potrącono mi z niego za jedzenie i mieszkanie ;)
Dodam jeszcze, że wypłatę dostawałam co 2 tygodnie.
A u Was jak to wyglądało?

TUTAJ poczytacie jak założyć konto w banku.


środa, 25 maja 2016

Tankowanie w Usa

W USA możecie zapłacić za tankowanie karta bądź gotówką.

1. KARTĄ 
1a. Karta płacąc przy dystrybutorze 
Podjeżdżacie do dystrybutora, wkładacie kartę i od razu wyciągacie, podajecie pin, wciskacie która benzynę chcecie zatankować, tankujecie
Czasem karta Wasza akurat nie działa (zdarza się) wtedy płacicie kartą w kasie;)

1b. Karta ale płacicie w kasie
Podjeżdżacie do dystrybutora, zapamiętujecie numerek, idziecie do kasy, płacicie karta  5/10/20 $ czy ile tam chcecie :) mówicie numer dystrybutora, wciskacie która benzynę chcecie zatankować, tankujecie. Jeśli nie wejdzie Wam do baku tyle benzyny za która zapłaciliście idziecie do kasy i odbieracie resztę na kartę chociaż Mike, który pracował na stacji powiedział, że nie trzeba wracać bo automatycznie przeleją resztę na naszą kartę.

2. GOTÓWKA
Podjeżdżacie do dystrybutora, zapamiętujecie numerek, idziecie do kasy, dajecie 5/10/20 $ czy ile tam chcecie :) mówicie numer dystrybutora, wciskacie która benzynę chcecie zatankować, tankujecie. Jeśli nie wejdzie Wam do baku tyle benzyny za która zapłaciliście idziecie do kasy i odbieracie resztę w gotowce.  [tak, jeśli jest kolejka musicie czekać w kolejce]


Pomógł Ci post? Skorzystaj z 50 zł zniżki na booking.com wchodząc przez TEN link dzięki czemu i ja dostanę 50 zł ;)





poniedziałek, 23 maja 2016

Darmowy numer ciee nie jest darmowy!

Po przyjeździe do USA jeśli jedziecie z agencja ciee jesteście zobligowani do kontaktu telefonicznego z ciee w ciągu 10 dni od daty rozpoczęcia, jaka widnieje na Ds-2019. Rozmowa polega na odpowiedzeniu na pytania typu gdzie jesteście,  czy macie dogodne warunki mieszkalne, podać adres zamieszkania itp. Wszędzie jest napisane ze numer 1-888-268-6245 jest darmowy. Niestety dzwoniąc z polskiego numeru sporo zapłacicie, mojej znajomej przyszedł rachunek na ponad 300 zł, jeśli jednak dzwonicie z amerykańskiej sieci numer ten jest faktycznie darmowy. Warto wiec poprosić znajomych Amerykanów o udostępnienie telefonu, zadzwonić z budki telefonicznej czy z pracy  ;)

Niektórzy z Was na dniach już lecą do Usa, tutaj możecie poczytać m.in o odprawie imigracyjnej w Usa;)
Dziś w gratisie zdjęcie z Zion ;)

środa, 18 maja 2016

O przelocie do USA, odprawie, bagażu itp.

Dziś kolejny post z serii 'skopiowane od the  best way'. Miałam Wam napisać jeszcze jeden post wyjaśniający co zrobić przed wylotem, jak wygląda cała procedura lotu itp. Jednak the best way- biuro z którym lecę napisało maila, które idealnie wszystko wyjaśnia, więc nie widzę sensu aby go  przepisywać ;) Dodałam jednak kilka komentarzy od siebie caps lockiem w nawiasie  ;) O tym jak to wygląda w praktyce przeczytacie tutaj

'Poniżej przesyłamy wskazówki odnośnie Twojej podróży do USA. Pośród Was są osoby, które po raz pierwszy wybierają się w podróż lotniczą, a i tym latającym często zdarza się zapomnieć o rzeczach oczywistych, dlatego PROSIMY by uważnie zapoznać się z treścią wiadomości, w razie pytań jak zawsze możecie do nas pisać, dzwonić.

Przybycie na lotnisko

Na lotnisku MUSICIE stawić się MINIMUM 2 godziny przed odlotem.

Po wejściu do terminala portu lotniczego, szukacie stanowiska odpraw linii lotniczej, którą będziecie podróżować. Bilety lotnicze są najczęściej złożone z kilku odcinków, operowanych przez różne linie lotnicze.
Przygotujcie swój paszport, karty pokładowe (jeżeli robiliście odprawę online) oraz w razie czego miejcie ze sobą wydruk potwierdzenia rezerwacji biletu lotniczego (w przypadku biletów elektronicznych, wydruk nie jest wymagany lecz dla wygody i bezpieczeństwa lepiej mieć go ze sobą).

Odprawa i bagaż

Przy odprawie, osoba z obsługi poprosi o bilet i paszport oraz położenie bagażu na wadze. Podczas lotów transatlantyckich większością linii możecie mieć ze sobą dwie sztuki bagażu ważące po maksymalnie 23kg każda oraz suma wszystkich wymiarów każdej ze sztuk bagażu (wysokość + szerokość + głębokość) może wynosić maksymalnie 158cm. (Jeżeli podróżujesz linami typu Norwegian, Iceland Air sprawdź wytyczne co do bagażu).  [ NIGDY MI SIE NIE ZDARZYŁO ABY KTOŚ MIERZYŁ MOJĄ WALIZKĘ ;)]
UWAGA: TYLKO jedną sztukę bagażu rejestrowanego (nadawanego do luku bagażowego) masz w cenie biletu, za druga sztukę takiego bagażu linia lotnicza pobierze od Ciebie na lotnisku opłatę (cena zależy od linii lotniczej, co najmniej 50 EUR). Poza bagażem rejestrowanym możesz mieć jedną sztukę bagażu podręcznego (więcej info poniżej).
Jeśli jedna z walizek będzie cięższa niż 23kg, linia lotnicza obciąży Cię dodatkowymi kosztami. W zależności od linii może być to od 25 EURO do 50 EURO, w przeliczeniu na złotówki. Pamiętaj, że sztuka bagażu nie może być cięższa niż 32kg – nawet, jeśli zapłacisz za dodatkowe kilogramy.

Niektórych z Was zainteresuje zapewne, co z narodowych polskich przysmaków możemy zabrać ze sobą za Wielka Wodę... Otóż, nie wolno przewozić świeżej żywności, jednak jeśli np. wędliny będą szczelnie i próżniowo zapakowane, a pasztet i konserwy w puszkach, to nie będzie problemu. Przydatna może być informacja, że do USA, można zabrać do 5 litrów piwa i 1litr mocniejszych trunków (wódka, whisky itd.) - to oczywiście w bagażu głównym. Tak samo leki/tabletki – zapakuj do bagażu głównego, w podręcznym możesz mieć tylko te leki, które musisz zażyć w trakcie podróży.

Po zważeniu bagażu, zostanie on odpowiednio oznakowany i zobaczycie go dopiero w Stanach Zjednoczonych. Jeżeli nie robiliście odprawy online otrzymacie także swoją kartę pokładową (Boarding Pass/Boarding Card) z określonym miejscem w samolocie i bramką (gate), do której należy się udać. Jeśli lot operowany jest na całej długości jedną linią lotniczą, dostaniecie od razu karty pokładowe na wszystkie odcinki. Na lotnisku przesiadkowym w Europie, po wyjściu z samolotu, udajecie się na tzw. „transit”/ „transfer” / „ transit connection”, nie odbieracie bagażu nadanego w Polsce. Szukacie na tablicy Waszego numeru lotu, udajecie się do odpowiedniej bramki (gate). Czasem trzeba będzie zmienić terminal- czytajcie uważnie informacje i oznaczenia na tablicy odlotów(Departures).

UWAGA: Bagaż nadany w Polsce odbierasz dopiero na pierwszym lotnisku w USA, gdzie każdy przylatujący do USA poddawany jest kontroli tzw. immigration (więcej poniżej).

Bagaż podręczny

Na pokład samolotu można zabrać jedna sztukę bagażu podręcznego - najczęściej jest to plecak lub mała torba, których wymiary nie mogą przekraczać: 55 x 40 x 20 cm, a waga nie może być większa niż 8-10 kg. Dodatkowo można zabrać na pokład drobne rzeczy, takie jak:mała torebka, aktówka itp.

[TUTAJ POZWOLĘ SOBIE WTRĄCIĆ ŻE LECĄC Z LINIAMI KLM POZWOLONO MI NADAĆ MÓJ BAGAŻ PODRĘCZNY WIĘC NADAŁAM GO I WYCIĄGNĘŁAM Z BAGAŻU GŁÓWNEGO PLECAK KTÓRY POSŁUŻYŁ MI JAKO BAGAŻ PODRĘCZNY KTÓRY WZIĘŁAM ZE SOBĄ DO SAMOLOTU- CZYLI JAKBY NIE BYŁO MIAŁAM DWA BAGAŻE PODRĘCZNE ;) WARTO WIĘC ZADZWONIĆ DO LINI Z KTÓRYMI SIĘ LECI I ZAPYTAĆ CZY MOŻECIE BEZPŁATNIE NADAĆ BAGAŻ PODRĘCZNY;)]

Przepisy bezpieczeństwa dotyczące bagażu podręcznego:
Produkty płynne i galaretowate, jak np. artykuły kosmetyczne i pielęgnacyjne są dozwolone w bagażu podręcznym, o ile spełniają następujące wymogi:
  • Pojemniki z płynami, żelami, pastami i podobnymi produktami mogą mieć pojemność do 100 ml (obowiązuje maksymalna pojemność nadrukowana na opakowaniu).
  • Wszystkie pojedyncze pojemniki muszą być transportowane razem w jednej przezroczystej, zamykanej torebce plastikowej o maksymalnej łącznej pojemności jednego litra.
  • Na jedną osobę może przypadać maksymalnie jedna torebka.
  • Torebkę należy okazać oddzielnie w trakcie kontroli bezpieczeństwa.
Lekarstwa i żywność specjalnego przeznaczenia (jeżeli jesteś na specjalnej diecie), które w trakcie rejsu są potrzebne na pokładzie samolotu, nie musza być transportowane w plastikowej torebce. Artykuły te musza jednak także zostać okazane w trakcie kontroli bezpieczeństwa.  Można również zabierać sprzęt elektroniczny, w tym telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery cyfrowe, laptopy.
Artykuły i torebki, które nie odpowiadają tym wymogom, nie mogą być zabierane na pokład samolotu.


[ O TYM CO WZIĄĆ DO USA I JAK SIĘ SPAKOWAĆ POCZYTACIE TUTAJ.]
Boarding... czyli wsiadamy do samolotu   
Z biletem, paszportem i kartą pokładową udajecie się do odprawy celnej (kontroli bezpieczeństwa), gdzie Wasz bagaż podręczny zostanie sprawdzony, a następnie przechodzicie już do strefy bezcłowej. Stąd bez trudu, patrząc na oznaczenia, skierujecie się do odpowiedniej bramki (gate), której symbol znajdziecie na karcie pokładowej. Po znalezieniu odpowiedniej bramki czekacie aż rozpocznie się"boarding", czyli zostaniecie wpuszczeni na pokład samolotu (nie spóźnij się, boarding na loty transatlantyckie następuje najczęściej około 40-60 minut przed odlotem).
WAŻNE: miejcie przy sobie adres pracodawcy w USA (najlepiej miej kontrakt), na lotnisku przy boardingu obsługa poprosi Was o podanie adresu pobytu w USA  należy podać właśnie adres pracodawcy- taki, jak macie na kontrakcie, a nie adres zakwaterowania.
Po wylądowaniu w USA

Jeszcze na pokładzie otrzymacie od stewardessy formularz deklaracji celnej (prosty i zrozumiały) z pytaniami, czy nie przewozicie przedmiotów niedozwolonych itp. Po wyjściu z samolotu przejdziecie do sekcji lotniska o nazwie Immigration & Customs. Tam po odstaniu trochę w kolejce, oficer imigracyjny zrobi Wam zdjęcie, zeskanuje odciski palców (jak w Ambasadzie USA) i zada kilka pytań (gdzie jedziecie i co będziecie tam robić, ile macie przy sobie pieniędzy). Nie ma powodu, żeby denerwować się tą rozmową - jest to formalność.
UWAGA Osoby posiadające w paszportach dwie wizy J-1 i wizę turystyczną B2 – pamiętaj, że wjeżdżając na teren USA MUSISZ okazać wizę J-1 oraz DS-2019, koniecznie zwróć uwagę czy urzędnik przystawia pieczątkę z właściwym statusem (J-1).
Odprawa imigracyjna jest ZAWSZE na pierwszym lotnisku w USA, nawet jeżeli masz tylko przesiadkę to właśnie na tym przesiadkowym lotnisku w USA urzędnik imigracyjny sprawdza Twoje dokumenty!
Następnie udacie się do Customs - odprawy celnej i podacie celnikowi zieloną karteczkę z informacjami, że nie przewozicie nic niedozwolonego. Po pożegnaniu celnika osoby kończące podróż udają się do sekcji "baggage claim", gdzie z taśmy odbierzecie walizki i możecie opuścić lotnisko.  
Osoby lecące dalej, do docelowego miasta w USA będą musiały zabrać swój bagaż i po prześwietleniu go w odpowiednim miejscu nadać na lot docelowy (na niektórych lotniskach zaraz za odprawą jest wyznaczone do tego miejsce, a czasami należy udać się do hali odlotów "Departures", gdzie znów należy się odprawić (nadać bagaż itd.) . Uważnie czytajcie oznaczenia na lotnisku przy przesiadaniu się na terenie USA! (nie chodzi tu o przesiadkę w Europie).

Jeśli zdarzy się sytuacja, że bagaż zostanie zgubiony, wystarczy zgłosić się do odpowiedniego punktu na lotnisku („Lost luggage”), pokazać potwierdzenie nadania bagażu (mała naklejka, jaką otrzymacie przy odprawie, nie zgubcie tego!). Trzeba też podać dane swoje i swojego pracodawcy, numer telefonu, adres, gdzie walizka ma zostać dostarczona - takie sytuacje się czasem zdarzają i nie ma powodu, by się nimi denerwować.

OSOBY PODRÓŻUJĄCE PRZEZ KANADĘ – jeżeli Twój lot do USA ma przesiadkę w Kanadzie pamiętaj, aby dokonać rejestracji tzw. ETA, to wymóg kanadyjski i bez tego nie będzie możliwa przesiadka oraz dalszy lot do USA. Zapoznaj się z informacjami TUTAJ i zrób rejestrację przed wylotem z Polski (koszt rejestracji to 7 CAD). Przy okazji informujemy, że ETA dotyczy podróży wyłącznie samolotem, jeżeli potem będziecie chcieli pojechać do Kanady drogą lądową ETA nie obowiązuje.

I-94

Jest to formularz wjazdowy do USA, który w razie konieczności można pobrać na stronie internetowej, po przylocie do Stanów. Stanowi historię wjazdów i wyjazdów. Od 2013 roku nie trzeba już wypełniać papierowej wersji formularza I-94, w zamian za to podczas kontroli celnej otrzymacie w paszporcie pieczątkę informującą o maksymalnej długości pobytu.
               
linki: dostęp do I-94 TUTAJ oraz FAQ TUTAJ


Zmiany biletu

Jeżeli z jakiegoś powodu będziecie musieli wracać z USA wcześniej/później, możecie zmienić datę powrotu (jeśli kupiliście bilet z możliwością przebukowania), dzwoniąc do odpowiedniej linii lotniczej, na jaką macie wykupiony bilet. Opłatę za zmianę najczęściej uiszcza się podając dane karty kredytowej. Osoby, które zakupiły bilet przez TBW w sprawie zmian prosimy o kontakt z nami.

Powrót

Przed udaniem się w podróż powrotną sprawdźcie, czy nic się nie zmieniło z datą/godziną lotu powrotnego. Bywa, że zmieniany jest jesienny rozkład, stąd najpóźniej na 3 dni przed datą powrotu, radzimy zadzwonić do linii lotniczej lub sprawdzić online i potwierdzić godzinę odlotu.

Formalności związane z powrotem są już zdecydowanie mniej skomplikowane. Po zgłoszeniu się na lotnisko, z którego będziecie wracać (większość sugeruje, by zrobić to 3 godziny przed odlotem - są bardziej zatłoczone niż europejskie)Po nadaniu bagażu i odprawie, wystarczy wsiąść do odpowiedniego samolotu i...wrócić do biura The Best Way, by podzielić się wrażeniami z wyjazdu i zorganizować kolejną podróż. ;-)'




OPÓŹNIENIE JEDNEGO LOTU W MOIM PRZYPADKU
Wracając z Usa rok temu opóźnił mi się lot Chicago-> Londyn przez co nie zdążyłam na lot Londyn-> Warszawa, w związku z tym po wyjściu z samolotu czekał na mnie pracownik lotniska z nowym biletem i bonem na 10 funtów do wykorzystania na lotnisku. Na lot musiałabym czekać 8 godzin, dlatego poszłam do stanowiska linii lotniczych które obsługiwały mój lot, że znalazłam na tablicy wcześniejszy lot i czy jest możliwość przebookowania mi i mojej mamie lotu na ten wcześniejszy. Panie trochę pokombinowały i się udało- zamiast czekać 8 godzin - czekałam godzinkę. Dlatego warto pytać ;)



środa, 11 maja 2016

Wypłata z bankomatu w USA z polskiego banku

Dziś przedstawię Wam koszta jakie musicie ponieść wypłacając pieniądze z bankomacie w USA z polskiej karty bzwbk:



Wypłata 500$ plus 5$ za wypłatę w bankomacie Wells Fargo = 3.96zł *505= 2000.66
Prowizja za wypłatę z bankomatu 5zl 
Prowizja za przewalutowanie 56.02 zł 
Podatek 0.36 zł 
Razem = 2062.04/ 5 = 4.09 
Jakbym wypłacała te same pieniądze z alior bank (kurs na ten dzień wynosił 3.80) zaoszczędziłabym 162 zł
Więcej o założeniu konta walutowego alior bank przeczytacie tutaj 

Dodam, że piszę w poście o koncie godnym polecenia bzwbk, Wy możecie mieć inne warunki w swoich bankach, jednak warto je sprawdzić przed wylotem;)

wtorek, 10 maja 2016

Lot do USA... Nie przez Amsterdam

Jeśli jesteście jeszcze przed kupnem biletu do USA ( tutaj post o kupnie biletu) i macie możliwość wybrać inne miasto przez które będziecie lecieć to wybierzcie inne :) 
W Amsterdamie jest bowiem specjalna procedura dla ludzi lecących do USA przypominająca trochę procedurę z urzędnikiem celnym już w USA. Jest specjalna kolejka gdzie pracownik sprawdza Ci wizę następnie kolejny pracownik zadaje Ci pytanie gdzie lecisz, po co, na jak długo, czy już byłeś kiedyś w USA, itp itd mi zadali z 20 pytań, ale to pewnie dlatego, że leciałam turystycznie i w paszporcie miałam dwie wizy.
Pytania które pewnie dostaniesz to :
1. gdzie lecisz
2. po co
3. gdzie będziesz pracowac
4. na jakim stanowisku
5. jak długo
 
 

Niby nic ciężkiego ale jednak zajmuje to 30 min stania w kolejce, odpowiadania na pytania a można by w tym czasie wypić kawę czy poczytać książkę. Jeśli jednak kupiliście już bilet przez Amsterdam nie ma się czym stresować po prostu będziecie mieć mniej czasu żeby pooglądać magnesy z marihuana w sklepie z pamiątkami:)


komentarze czytelników:
 'Nie zgadzam sie.nie strasz ludzi. Lecialem rok temu przez amsterdam.rozmowa fakt,byla ale trwalo to 3 min,luzna pogawedka.o kolejce nie bylo mowy,wszystko sprawnie. W tym roku rowniez przez amsterdam'

'Nie od dzisiaj! 💔 my z Iga lecialysmy wlasnie przez Amsterdam i tez miałyśmy koncertowa kontrole i jeszcze jakas dodatkowa rozmowę 😕'

' Fajnie ze piszesz bo wiem ktore lotnisko raczej omijac.' 

 

sobota, 7 maja 2016

Resume nie CV w Usa!

Niektórzy z Was planują pewnie znaleźć drugą prace w Usa i już zabrali się za pisanie CV po angielsku, jednak w Usa używa się resume a nie Cv. Należy pamiętać, że resume nie może zawierać:
zdjęcia!
daty urodzenia
płci
zainteresowań
stanu cywilnego

Większość pracodawców dba, aby nie być posądzonymi o jakiekolwiek zarzuty o dyskryminację. Dlatego Twoje resume może być nawet nie rozpatrzone jeśli posiada zdjęcie czy datę urodzenia.

Resume powinno się mieścić na jednej, max dwóch stronach.

  • Na samej górze piszemy imię, nazwisko,
  •  adres, numer telefonu i maila.

  • SUMMARY: zdanie wyjaśniające jakiego typu pracy/praktyki szukasz lub zdanie wyjaśniające kim jesteś i co potrafisz.
  • SKILLS: Nasze umiejętności z krótkim opisem, 
  • EXPERIENCE-  Wypisuj je w kolejności od najbardziej aktualnego do najstarszego wraz z krótkim opisem naszych obowiązków
  • EDUCATION - wykształcenie w kolejności od najstarszego do najbardziej aktualnego,
  • WZÓR



PRZYKŁAD




Jednak w większości miejsc i tak zostaniesz poproszony o wypełnienie aplikacji:




niedziela, 1 maja 2016

Q &A - Pytania i odpowiedzi!

Dziś post z pytaniami które najczęściej od Was dostaje :) Takie posty będą się pojawiać co jakiś czas bo piszecie do mnie na facebooku te same pytania a tak będą one w jednym miejscu i każdy będzie mógł je przeczytać:)

1. Mogę założyć sobie konto amerykańskie już w Polsce?

Nie, do założenia konta w Usa potrzebujesz między innymi social security number, który wyrabiasz po przyjeździe do Usa, więcej o założeniu konta przeczytasz tutaj

2. Ile musze wziąć pieniędzy?

Wymagane jest 800$ jednak na pewno tylko nie jest Ci potrzebne. Zależy czy za mieszkanie musisz płacić osobno czy Ci potrącają z paychecku, czy musisz zapłacić depozyt za mieszkanie, czy musisz wynająć hotel po przyjeździe do Usa itp. Ja za pierwszym razem wzięłam 600 a do pierwszej wypłaty wydałam 100$, za drugim razem wzięłam 200$ i do pierwszej wypłaty wydałam 150$, teraz wiem że i 100 mi starczy bo nie muszę płacić depozytu, ale wezmę sobie wydruk z banku że mam 700$ na koncie. więcej przeczytacie tutaj


3. Mam walizkę do 23kg, będzie mi potrzebny laptop czy w razie są jakieś kafejki z komputerem i internetem...? (Głownie chodzi mi o dokończenie pracy licencjackiej)


W bibliotekach możecie za darmo używać komputerów i internetu, z kafejkami się nie spotkałam, ale w Yellowstone i Glacier mieliśmy pokój z komputerami i internetem więc warto napisać do Waszych pracodawców maila czy i Wy macie możliwość dostępu do komputerów;) Ponadto torbę z laptopem możecie wziąć dodatkowo za darmo. Sami spójrzcie ile ja miałam toreb: walizkę główną, walizkę podręczną, torbę na ramie, torbę z laptopem, torbę z aparatem 'rogaliko-poduszkę' i nikt problemów nie robił;) a tę małą podręczną pozwolili mi nadać. Teraz jak leciałam na dwa tygodnie miałam walizkę główną, walizkę podręczną które nadałam i plecak 32 litrów który miałam ze sobą. Warto więc zadzwonić do linii z którymi się leci i zapytać czy można bezpłatnie nadać też walizkę podręczną;) Więcej o pakowaniu przeczytacie tutaj

 4. A jak to zrobiłaś ze kupiłaś bilet w dwie strony i w każda z innego lotniska? W sensie do Bozeman, a potem startowałaś z NY?

W ustawieniach wyszukiwania zmień na 'lot złożony/multicity'. Więcej o kupnie biletu przeczytacie tutaj


5. Pranie w Yellowstone - jak wyglada? Pralki chemiczne? Bardzo niszczy ciuchy? Zastanawiam sie czy jest sens brać "lepsze" ciuchy czy lepiej wziąć same takie na zmarnowanie?


Pralki i suszarki są chemiczne. Niszczą się ciuchy, ale nie aż tak bardzo zależy jak często je pierzesz ;) Ja biorę ciuchy na zmarnowanie, ale to dlatego że będę pracować w parku  więc i tak potrzebuje ciuchy takie do lasu, w góry i na ogniska :D Ale kilka ładnych też biorę bo jednak fajnie się czasem ubrać ładnie;) No i jeśli się wybieracie po pracy na zwiedzanie to też podzielcie swoją walizkę na rzeczy 'do pracy' i 'na zwiedzanie' ;)

6. Jak długo trwa mniej więcej rozmowa w ambasadzie od momentu wejścia do ambasady do wyjścia? Czy to absolutnie zależy od dnia ;)?

Ja miałam tę rozmowę 3 razy i zawsze mi to wzięło mniej niż pół godziny, ale pytałam w tym roku innych dziewczyn które były 2gi raz i powiedziały że w zeszłym roku zajęło im to 2 godziny. O ile sama rozmowa trwa 5 minut to czekanie w kolejkach trochę zajmuję.


7. Czy rzeczywiście bez problemu można dorwać kartę sim do telefonu w jakimkolwiek markecie? 


Może nie w każdym markecie ale w Walmarcie na pewno znajdziecie. Amerykanie Wam w tej kwestii za bardzo nie pomogą bo WSZYSCY moi znajomi mają podpisane umowy i żaden z nich nie miał do czynienia z telefonem na kartę. Ja kupiłam kartę w tmobile za 30$. Pamiętajcie żeby wcześniej sprawdzić zasięg danej sieci bo mi tmobile w Glacier nie działał, w Yellowstone verizon działa na pewno ale z innymi sieciami może być problem. więcej o kartach sim przeczytacie tutaj.


8. Jakich aplikacji używałaś do komunikacji z rodziną?

Teraz używam whats upp'a cały czas, a post na ten temat jest tutaj;)


9. Jeśli otworze konto w banku, to muszę je potem zamknąć? 


Tak, ale trwa to zazwyczaj około 5 minut, nie możesz mieć wtedy żadnych pieniędzy na koncie. W niektórych bankach można to zrobić telefonicznie lub przez maila [na przykład w Wells fargo] Więcej na temat konta w Usa przeczytacie tutaj

10. Nie przeszkadza bankom to że zakłada się konto tylko na 3 miesiące?

Nie, nie mają z tym najmniejszego problemu ;)

11. Boje się:(
To poczytaj ten post  i ten   :)

12. zastanawiam się nad wyjazdem do Yellowstone lub Glacier, czy mogłabyś mi bardziej coś polecić ?

Pod względem finansowym Glacier, pod względem ludzi których poznałam Yellowstone, ale w Glacier byłam z chłopakiem więc może też to miało jakiś wpływ na poznawanie ludzi ;p.  Oba są wyjątkowo piękne o czym poczytacie w tym poście. 
Na pewno park narodowy to dobre miejsce na początek przygody w Usa!

13.  a jak wygląda sprawa z suszarka do włosów i żelazkiem w razie potrzeby w Yellow? 

Żelazko jest ogólnie dostępne u osoby która sprząta i opiekuje się dormem, Suszarek nie ma, ale nie polecam brać z Polski bo jest inne napięcie i bardzo bardzo słabo działa. Ja myłam włosy 2 h przed spaniem i akurat zdążyły wyschnąć, czasem pożyczałam suszarkę od koleżanek -amerykanek :D

14. jak ogarniałaś spanie po drodze w czasie podróżowania. czy szukać czegoś prędzej, czy lepiej spontanicznie łapać?

W parkach narodowych spałam pod namiotem, ewentualnie można poprosić znajomych jeśli jakiś znasz o to aby poszli do biura i poprosili o nocleg dla znajomych w dormach - kosztuje to wtedy około 5$ za noc. Inne noclegi rezerwowałam 4 miesiące wcześniej z możliwością bezpłatnej rezygnacji- były dużo dużo tańsze.

15. czy te niedźwiedzie w parkach są w takiej zabójczej ilości że gdzie pójdziesz to są ? Bo trochę się tego boje powiem szczerze.

Nie ma się co bać niedźwiedzi czy innych zwierząt! W czasie wędrówek po górach należy jednak chodzić w min 2-3 osoby i rozmawiać/śpiewać co jakiś czas a w nocy/wieczorami coś krzyknąć co 3 minuty. My w nocy zazwyczaj cały czas śpiewaliśmy gdy byliśmy gdzieś głęboko w buszu. Zwierzęta się nas boją i jak tylko słyszą to uciekają. Warto też mieć ze sobą bear spray tak na wszelki wypadek tylko wcześniej zaznajomcie się jak go użyć ;)


16. jak to jest jak się kupi elektronikę, laptop czy telefon w usa. jak to wygląda przy odprawie?

Nie ma problemu dopóki nie masz 5 laptopów. Ja kupiłam laptopa, iphona, kindle, 4 par butów, 4 torebki i nikt o nic nie pytał. Wszystko włożyłam do bagażu głównego;)

17. Jak wygląda wypożyczenie auta i ile wcześniej to robiliście ?

wpisujesz w google 'rent a car +miejscowość' w moim przypadku 'rent a car las vegas' popularne strony to dollar.com enterprise.com budget.com , wpisujesz daty, wybierasz auto, wyskakuje cena, czytasz warunki i rezerwujesz.. my rezerwowaliśmy 1,5 mies przed podróżą.  

18. Moi rodzice się strasznie boją i nie pozwalają na wyjazd, masz jakieś sposoby?

Daj im do poczytania bloga, jednej dziewczynie to pomogło- w sensie mama po przeczytaniu całego bloga się zgodziła:) Najlepsze argumenty to poprawa języka, lepsza samodzielność, zobaczenie świata bo jak nie teraz to kiedy.

19. Jeszcze mam pytanie odnośnie prawa jazdy, bez żadnego problemu po wyrobieniu Międzynarodowego można śmigać?


Ja śmigam na polskim prawku, ale nigdy mnie policja nie zatrzymała więc nie wiem jak to wygląda prawnie. Na prawku międzynarodowym na pewno nie będzie żadnych problemów. Wyrobienie takiego prawka kosztuje z tego co wiem 30 złotych ;)

20. A na jakim poziomie mniej więcej miałaś angielski, gdy wyjeżdżałaś?

Na słabym ;) na sos mówiłam sousage zamiast gravy, zamiast 'How can i help u' mówiłam 'what do u want' i mogłabym wymieniać i wymieniać;) Są osoby które nie umieją prawie wcale I po prostu pracują na kuchni czy na stanowiskach niewymagających kontaktu z klientem, jednak wciąż pracują z amerykanami szkoląc swój język ;) Najważniejsze się nie bać i jak najwięcej mówić w języku angielskim! Amerykanie są bardzo cierpliwi i z chęcią pomagają! Ja nie raz zamiast powiedzieć słowo tłumaczyłam przez 5 minut o co mi chodzi bo nie znałam słówka, a teraz czasem śnie po angielsku ;d

 21. chciałem zapytać czy koszty całego programu się zwrócą?

To zależy gdzie będziesz pracować i jak długo. W zeszłym roku zarobiłam 2500 $ w Yellowstone a w tym roku w Glacier około 4000 $ po odliczeniu kosztów zakwaterowania i wyżywienia, moja siostra 2000 $ też w Glacier tylko na stanowisku bez tipów, ale miała trochę wolego z powodu choroby no i pracowała 3 tygodnie krócej,  mój kolega w SF około 5 tys $.  Więcej o tym czy koszta programu się zwrócą przeczytacie tutaj

22. jak kończę prace 11.09, i bym miała wizę do 25.09 np to mogę spokojnie wracać 30.09? 

tak, po skończonej pracy masz 30 dni na podróżowanie, więcej na ten temat poczytasz w poście tutaj

23.  jakimi liniami leciałaś do USA? Możesz polecić jakieś które są godne zaufania?

Ja leciałam air france,  air british, klm i najbardziej lubiłam air france. Ale ja na linie nie patrzę tylko który lot jest tańszy xd


24. a jak to wtedy jest z jedzeniem na stołówce i co jeść jak się idzie w góry? bo tego nie mogłem doczytać na blogu, nie chce za bardzo tam schudnąć.

U mnie były 3 posiłki dziennie, Dzień wcześniej jeśli idziesz w góry wpisujesz się na listę o lunch boxa i dostajesz kanapkę, krakersy, ser i sok/wodę, Na stołówce są często do dyspozycji owsianki pakowane po 1 porcji (to braliśmy parę żeby mieć na camping) dżem i masło orzechowe tak samo, chleb da się wziąć rano przy śniadaniu - w Glacier nie mieli z tym problemu bo przecież za to płaciliśmy ale w Yellowstone już zwracali uwagę żeby tak nie robić (w sensie z chlebem) poza tym ludzie jeżdżą  do walmartu to ja zawsze kupowałam tam batony proteinowe i orzechy. Wbrew pozorom przytyć tam ciężko jest bo posiłki są 3 razy dziennie, ja tam zawsze chudnę parę kg ale dla mnie to dobrze akurat ;d w każdym razie głodnym tez się nie chodzi:)

Tyle pytań wystarczy na pierwszy raz :) jeśli macie jakiekolwiek pytania zadajcie je proszę pod tym postem!
A ja pozdrawiam prosto z Usa- z Bozeman :)







Emotikon smil ?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...